fredag 5. desember 2008

Stolt som en hane!

Kjørte her om dagen en tur fra Kautokeino til Vadsø, t/r.

Nok en bekreftelse på hvor fantastisk fint vi har det i Finnmark. Les bare:

På vei ned til riksvei 93, passerte jeg Sámi Allaskuvla - Sámi University College. Verdens beste utdannings- og forskningsinstitusjon som underviser på urfolksspråk og bygger virksomheten på urfolks kultur, religion og tradisjonell kunnskap. Vi har all grunn å være stolt av Sámi Allaskuvla!

Rett over brua ved Gievdneguoika, så jeg smykkesteinen over alle steinene. Nemlig Naranas kvarsitt, som etterspørres over hele verden pga sin særegenhet. Unik grønn og hvit farge i spennende mønster, dannet av kvarsitt. Omtales om som det grønne gull.

I Karasjok blir man tatt imot av et ekte urfolks parlament, Sanetinget. Hvor samene sitter og debatterer som de sakene samene er opptatt av. Sametinget er forøvrig det eneste parlament, i hele verden, hvor damene har flertall av de innvalgte.

På vei mot Tana kjører jeg langs Tana vassdraget. Behøver egentlig ikke å si noe mer... For Tana elva er en av verdens beste lakseelver, hvor både moderne sportsfiske og tradisjonell fangstmetoder har livets rett. Ved Tana bru ser jeg Indre-Finnmark Tingrett, domsstol som skal ivareta det samiske.

Oro jaska Beana kunne man fremdeles høre i Nesseby, virker som alle synger den sangen, spesielt i Nesseby. Ikke så rart, for Black Sheeps har talent. Noe de bevisste ved å vinne hele Norden under MGP Nordic, som ble arrangert i Århus. Gratulerer Black Sheeps, Nesseby, Finnmark og hele Norge med seieren!

Fra Varangerbotn til Vadsø kjørte jeg med matfatet både høyre og venstre side. På høyre side så jeg havet fullt med deliktesser, kongekrabber og allslags fisk, nam nam... På min venstre sine finnes premierte rein og lam, som holder det beste kvalitet på markedet.

At jeg smilte fra øret til øret på tilbaketuren, var vel dermed kanskje ikke så rart :)

Ingen kommentarer: